Fredag 16. september

Slides finner du under hvert foredrag. Videoer kommer…


08:00–09:00 Registrering
  Mobil og touch Offentlige nettsteder
09:00–09:45
Når verden blir mobil
Tommi Larsen

«Every 4 seconds a child is born – and 15 mobile phones are sold»

Den mobile utviklingen går i rekordfart. Du går allerede med svaret på alle spurte spørsmål i lommen, og mobiltelefonen vil være den ledende kilden til informasjon i framtiden. Hva betyr det for nettstedene våre? Hvordan vil mobilutvikling påvirke hverdagen vår?

Tommi forteller hva Gule Sider har gjort og tenkt innen mobil, og hvor veien går videre.

Å kommunisere på nett i krise
Berit Kolberg Rossiné

22. juli. Det er fredag. Det er sommer. Det er ferie. Førstesiden til helsenorge.no bærer preg av dette. Hovedsakene er flått, demens, vær en god venn og drikkevann. Så inntreffer krisen. Helsenorge.no blir en viktig kanal mot publikum, nå med kriseinformasjon.

I dette foredraget får du høre kommunikasjonsdirektøren fortelle hvordan Helsedirektoratet håndterte ansvaret for kommunikasjon på helsesiden og valgene de måtte ta i en situasjon ingen var forberedt på.

09:45–10:00 Pause
10:00–10:45
På mobil til riktig pris
Johan Høgåsen-Hallesby

Den verste app-tsunamien har lagt seg og endelig kommer bredden av alternativene fram i lyset. Men hva er den beste løsningen for deg?

Med utgangspunkt i innhold, brukeradferd, publiseringsflyt, kostnader, vedlikehold og fragmentering i de ulike plattformene går vi igjennom de beste mulighetene for ulike behov og budsjetter.

Dette betyr den nye tilgjengelighetsloven for deg
Frank Fardal, Susanna Laurin, Morten Tollefsen & Aud Marie Hauge

Tilgjengelighetsloven gjør at flere nå må utvikle nettsteder som faktisk funker for svaksynte, blinde og andre med nedsatt funksjonsevne. I dette foredraget går Frank Fardal fra DIFI først inn i detaljene og forklarer hva loven betyr for deg og ditt nettsted i praksis.

I siste del av foredraget får du mulighet til å stille spørsmålene du sitter med til vårt tilgjengelighetspanel.

10:45–11:00 Pause
11:00–11:45
Designing for Delightful Interfaces
Dana Chisnell

Design har en psykologisk effekt og påvirker brukerne, både positivt og negativt. Skal du lage et produkt som kundene dine ikke kan leve uten – enten det er en mobilapp, et nettsted eller noe annet – må du se nøye på hvilken effekt designet har på brukerne dine. Dana viser eksempler på hvordan noen organisasjoner har klart å lage design som folk virkelig ønsker å bruke jevnlig, ved å fokusere på nytelse, flyt og mening.

Hva skal vi med offentlige data?
Even Westvang

Det hjelper fint lite at offentlige data gjøres tilgjengelige hvis
ingen hverken forstår eller kan bruke dem. Datarebell Even Westvang
har tatt saken i egne hender ved flere anledninger, blant annet med en
mye omtalt alternativ versjon av Skoleporten. I dette foredraget viser
han hvordan visualiseringer kan gjøre offentlige data forståelige, og
hvilke vidtrekkende konsekvenser dette kan ha.

11:45–12:45 Lunsj
  Keynotes
12:45–13:30
Kunde vs. konsulent
Eivind Lund & Jostein Magnussen

Konsulentene snakker høyt og skråsikkert i offentlige debatter, men mangler evnen til å gjennomføre i møte med den virkelige virkeligheten. Kundene forventer mirakler innenfor trange budsjetter og korte tidsfrister, men har selv ingen vilje til å ta fighter i egen organisasjon.

Hvem må skjerpe seg? Eivind Lund fra Vegvesenet og Jostein Magnussen fra NetLife Research setter hverandre til veggs for å finne ut hva som skal til for at kunde og konsulent sammen kan skape de suksesshistoriene begge parter sikter mot.

13:30–13:45 Pause
13:45–14:30
Long after the Thrill: Sustaining Passionate Users
Stephen Anderson

Stephen forteller deg hvordan får du brukeren til å komme tilbake til nettsiden din igjen og igjen? Hvordan gå fra den første begeistringen til et trofast forhold? Hva er motiverende – og demotiverende – i det lange løp?

14:30–14:45 Pause
14:45–15:30
The Robot-Readable World
Matt Jones

Internett er mer enn nettbanker og Facebook. Et kamera på mobilen representerer ett av 3 milliarder elektroniske øyne (mobiler og webkameraer) som er koblet til dette nettverket med en kompleksitet på høyde med den menneskelige hjerne.

Hva skjer når teknologien blir en aktør og ikke bare en dum maskin? Når roboter kan observere vår verden og programmene flytter seg fra skjermen og ut i samfunnet?

Matt Jones har jobbet med design i Nokia og startet opp reisenettstedet Dopplr. Han forteller med stor entusiasme, glimt i øyet og sjarm hvor mye rart og underfundig vi allerede i dag kan lage av teknologien som omgir oss.

15:30– Avslutning

Meld deg på Webdagene…